crazybooklovers

Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Harry Potter och Fenixorden

Av Mustaschen & Harrypottarn - 13 juli 2014 19:49

Hej! Jag ska snart sova eftersom Booktube-a-thonet börjar i natt kl. 00:00 (Måndag) och jag vill ha sovit lite men jag tänkte skriva en recension först. Som ni kanske märker har det skett små förändringar. ;)

Namn:Harry Potter och Fenixorden
Författare: J.K Rowling
Andra böcker av författaren:Harry Potter och de Vises sten.
Serie: Harry Potter serien.
Del5
Utgiven:2003 på Engelska.
Antal sidor:1001
Originalets namn:Harry Potter and the Order of the Phoenix
Första hela meningen på sida 10:"Harry slöt ögonen mot kvällshimmlen, som nu flammade i glödande färger, medans nyhetsuppläsaren sa: "...och slutligen har undulaten Bungy hittat ett nytt sätt att hålla sig sval i sommar. Bungy, som bor på gården Fem Fjädrar i Barnsley, har lärt sig åka vattenskidor! Mary Dorkins for dit för att ta reda på mer.""
Förlag: Rabén&sjögren

Handling:Harry har en plågsam sommar. Han är inte säker på när Lord Voldemort -eller du-vet-vem som de flesta kallar honom- ska komma med ett drag. Han oroar sig och han hör inget från Hermoine eller någon annan. Hans liv med Dursleys är plågsamt till en kväll -han och hans kusin blir överfallna av Dementorer. Harry försöker rädda sin kusin och skickar ut en Patronus för att bli av med den och det funkar. Haken är den att Harry får inte utöva magi utanför skolan tills han är 17, och han hamnar i ett förhör. Han frikänns, men på förhöret träffade han en mycket elak kvinna, som blir deras nya lärare i Försvar mot svartkonst på Hogwarts. Hon ändrar allt; avskedar lärare (ja, det kan hon, hon jobbar nämligen tillsammans med minesteriet som varken Harry eller Dumbledore gillar. ), ändrar regler, tja allt möjligt dåligt. Alla hatar henne, och framför allt Harry som hon tycks ha samma känslor för. Harry har aldrig känt sig så förvirrad, arg eller ensam, för Lord Voldemort har börjat ta sig in i Harrys hjärna. Allt är hemskt.
MAN TRÄFFAR ÄVEN LUNA LOVEGOOD I DEN HÄR BOKEN WHICH WAS GREAT!

Vad jag tyckte: Jag vet faktiskt inte. Jag läste ut den på fyra dagar so I guess I liked it, men det hände så mycket. Harrys raseri eller förvirrning var så bra skriven så jag kände det. Jag kände igen mig i honom; att vara helt ensam i en känsla och vilja att alla andra upplevde samma sak. Jag är inte ensam om känslan, det vet jag mycket väl (obs vill inte få er att tro att det är något allvarligt för att det är det inte) men jag kunde ibland sätta fingret på vad det vad Harry kände. Den är inte min favorit men den var bra!

Vad som kunde ha gjorts bättre/fel/något jag saknade: Tja, om det är någonting jag måste påpeka är det hur tjock den var. Det kändes som att det var många små, onödiga detaljer men nu när jag tänker på det behövdes de för att få en bra bok.

Tankar:Den här serien är egentligen rätt sorglig. Det var min farbror som påpekade det och fick mig att tänka på det: de handlar egentligen om ett "barn" många vill döda. Det är tragiskt. Eftersom min kompis Julia spoilade hela serien för mig känns det sådär att börja närma sig den sjäte boken.

Liknande böcker: -

Antal katter: 4/5 katter. (Typ som stjärnor)
Godnatt,
Mustaschen.

(Sorry för bilderna)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mustaschen & Harrypottarn - 1 november 2015 22:56


Jag tipsar verkligen om bokserien WondLa. Dessa är skrivna av Tony DiTerlizzi som även är en av författarna till Spiderwick serien.  Det handlar om Eva Nio som har under hela sitt 12-åriga liv levt under jord med en robot, Modr, som tagit hand om h...

Av Mustaschen & Harrypottarn - 15 oktober 2014 16:40

Hej! Jag har inte bloggat på ett tag och så kommer det att fortsätta va ett tag. Jag har bara inte haft någon lust, sorry! /Mustaschen ...

Av Mustaschen & Harrypottarn - 24 september 2014 21:04

Hej! idag har jag något väldigt spännande att prata om. Nämligen Bokmässan 2014 ! Jag kommer att vara där på lördag, och jag planerar att vara med på: -Workshop, hur mysterier blir till. -Overkliga verkligheter, science fiction och fantasy. ...

Av Mustaschen & Harrypottarn - 18 september 2014 20:46


Hej allihopa! Jag skulle bli jätteglad om ni kunde läsa min Wattpad historia Swiftly A Witch :) Jag heter själv Eddiswift . Tack! /Mustaschen ...

Av Mustaschen & Harrypottarn - 18 september 2014 20:43


Som ni på bloggen kanske har märkt, har jag inte läst så mycket på sista tiden. Jag har helt ärligt inte känt för det. Men nu är jag igång igen! Harry Potter hjälper alltid. /Mustaschen ...

Presentation


A little reading everyday keeps reallity away ~
Vi är två tjejer som älskr att läsa! Här hittar du fangirling, boktips, noveller skrivna av oss och mycket mer!
Kontakt/sponsring: eddithebooklover@gmail.com
Obs! Att stjäla inlägg härifrån är inte okej.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om vår blogg?
 Älskar den
 Bra
 OK
 Nja...
 Buuuuu
 Dålig!!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Cute Polka Dotted Rainbow Bow Tie Ribbon

Ovido - Quiz & Flashcards