crazybooklovers

Alla inlägg under juli 2014

Av Mustaschen & Harrypottarn - 19 juli 2014 15:06

Hej! Jag är tillbaka! Har många inlägg som behöver komma upp så VARNING FÖR SPAM!

Namn:The Hobbit Revised Edition
Författare: J.R.R Tolkien och illustraerad av David Wenzel
Andra böcker av författaren: Sagan om ringen serien!
Serie: -
Del-
Utgiven:2006
Antal sidor:133
Originalets namn:-
Första hela meningen på sida 10:"This map was made by Thror, your grandfather, Thorin."
Förlag: Tror det är HarperCollins men det är lite oklart.

Handling: I en liten kulle bor Hobbiten Bilbo Baggins. Han är en Hobbit, en liten varesle med stora fötter, glad aptit och inte särkilt äventyrlig av sig. En dag när Bilbo sitter ute och röker sin pipa kommer Gandalf på besök -och erbjuder Bilbo ett äventyr. Bilbo, som blir väldigt överraskad säger nej men nästa dag lagom till kaffet kommer dvärgar på besök och tar med honom på äventyr iallafall. Han ska följa med dem och ta tillbaka deras berg som vaktas av en drake. Vägen dit är farlig och alla kommer sättas på prov. (I princip Hobbit boken i en tecknad bok.)

Vad jag tyckte: Den här var dååååålig! Bilderna var vackra och så men den var inte alls gripande och man ville inte fortsätta läsa. Jag är lite besviken! Det är kul att ha läst den iallafall.

Vad som kunde ha gjorts bättre/fel/något jag saknade: Den var inte gripande. Punkt.

Tankar:-

Liknande böcker:De tecknade böckerna om Asa-gudarna är roliga!

Antal katter:

3/5 för att historien var bra, en extra katt på grund av de fantasktiska illustartionen.
/Mustaschen

Av Mustaschen & Harrypottarn - 13 juli 2014 19:49

Hej! Jag ska snart sova eftersom Booktube-a-thonet börjar i natt kl. 00:00 (Måndag) och jag vill ha sovit lite men jag tänkte skriva en recension först. Som ni kanske märker har det skett små förändringar. ;)

Namn:Harry Potter och Fenixorden
Författare: J.K Rowling
Andra böcker av författaren:Harry Potter och de Vises sten.
Serie: Harry Potter serien.
Del5
Utgiven:2003 på Engelska.
Antal sidor:1001
Originalets namn:Harry Potter and the Order of the Phoenix
Första hela meningen på sida 10:"Harry slöt ögonen mot kvällshimmlen, som nu flammade i glödande färger, medans nyhetsuppläsaren sa: "...och slutligen har undulaten Bungy hittat ett nytt sätt att hålla sig sval i sommar. Bungy, som bor på gården Fem Fjädrar i Barnsley, har lärt sig åka vattenskidor! Mary Dorkins for dit för att ta reda på mer.""
Förlag: Rabén&sjögren

Handling:Harry har en plågsam sommar. Han är inte säker på när Lord Voldemort -eller du-vet-vem som de flesta kallar honom- ska komma med ett drag. Han oroar sig och han hör inget från Hermoine eller någon annan. Hans liv med Dursleys är plågsamt till en kväll -han och hans kusin blir överfallna av Dementorer. Harry försöker rädda sin kusin och skickar ut en Patronus för att bli av med den och det funkar. Haken är den att Harry får inte utöva magi utanför skolan tills han är 17, och han hamnar i ett förhör. Han frikänns, men på förhöret träffade han en mycket elak kvinna, som blir deras nya lärare i Försvar mot svartkonst på Hogwarts. Hon ändrar allt; avskedar lärare (ja, det kan hon, hon jobbar nämligen tillsammans med minesteriet som varken Harry eller Dumbledore gillar. ), ändrar regler, tja allt möjligt dåligt. Alla hatar henne, och framför allt Harry som hon tycks ha samma känslor för. Harry har aldrig känt sig så förvirrad, arg eller ensam, för Lord Voldemort har börjat ta sig in i Harrys hjärna. Allt är hemskt.
MAN TRÄFFAR ÄVEN LUNA LOVEGOOD I DEN HÄR BOKEN WHICH WAS GREAT!

Vad jag tyckte: Jag vet faktiskt inte. Jag läste ut den på fyra dagar so I guess I liked it, men det hände så mycket. Harrys raseri eller förvirrning var så bra skriven så jag kände det. Jag kände igen mig i honom; att vara helt ensam i en känsla och vilja att alla andra upplevde samma sak. Jag är inte ensam om känslan, det vet jag mycket väl (obs vill inte få er att tro att det är något allvarligt för att det är det inte) men jag kunde ibland sätta fingret på vad det vad Harry kände. Den är inte min favorit men den var bra!

Vad som kunde ha gjorts bättre/fel/något jag saknade: Tja, om det är någonting jag måste påpeka är det hur tjock den var. Det kändes som att det var många små, onödiga detaljer men nu när jag tänker på det behövdes de för att få en bra bok.

Tankar:Den här serien är egentligen rätt sorglig. Det var min farbror som påpekade det och fick mig att tänka på det: de handlar egentligen om ett "barn" många vill döda. Det är tragiskt. Eftersom min kompis Julia spoilade hela serien för mig känns det sådär att börja närma sig den sjäte boken.

Liknande böcker: -

Antal katter: 4/5 katter. (Typ som stjärnor)
Godnatt,
Mustaschen.

(Sorry för bilderna)

Av Mustaschen & Harrypottarn - 12 juli 2014 17:06

Hej! Mustaschen här. För er som följer Bok Världen på Youtube vet att det kommer hållas ett "Booktube-a-thon" under nästa vecka, vid start den 14 Juli. Detta har jag tänkt att vara med i. Ni hittar nedanför en video som visar vilka böcker jag kommer läsa osv. Se den gärna!

I videon nedan hittar ni all information ni behöver (och på kanalen. ).

Megakul! Jag är supertaggad, var gärna med själva. 

/Mustaschen

Av Mustaschen & Harrypottarn - 10 juli 2014 14:17

Hej! Jag har läste en perfekt sommar bok och här kommer recensionen!


Namn:Allt och lite till
Författare:Sarah Dessen
Serie:-
Utgiven:2013 på Svenska och Engelska. Den är alltså rätt ny.
Antal sidor:430
Originalets namn:The moon and more
Första hela meningen på sida 10: "Jag hade snabbt lärt mig att om man skulle gå in i folks hus, även om de bara hyrde huset, så gällde det att hojta högt och flera gånger berätta att man var där, och vem man var."

Handling:Emaline har precis gått ut High School och ska börja på College till hösten. Hon har planerat sommaren; hänga med sin perfekta pojkvän Luke som har allt, jobba och förbereda sig inför det kommande året. Det går inte riktigt som planerat. Emaline träffar Theo, en kille från New York som är där för att göra en dokumentär med hans hårda chef. Emaline och Luke bråkar och de gör slut. Samma dag kysser Emaline Theo och allt förändras. Samtidigt kommer hennes far till staden, tillsammans med hans son och allt är inte riktigt fint mellan Emaline och hennes far. Är Theo den rätte och tycker Emaline att den lilla staden hon bor i är det rätta stället för henne?

Vad jag tyckte: Den här boken var perfekt att läsa på sommaren! Den var fin och jättebra. Den var inte den bästa, men helt ok. Eftersom jag bor i en liten "by" kunde jag lite relatera till hur det var i den byn där Emaline bor.

Vad som kunde ha gjorts bättre/fel/något jag saknade/tankar: Den här boken var lite tjatig i mellan åt. Jag har inte riktigt mycket att säga! ^^
*Spoilers*
Jag shippar inte alls Emaline med någon av killarna i boken. När hon var med Theo bara kändes det FEL FEL FEL! Det kändes som att han bara brydde sig om att HAN skulle få en bra sommar och inte hon. Typ att bara hans jobb betydde något. Han var väldigt mycket "oss" medans det kändes som att Emaline bara hade en sommarflirt och inte gillade honom egentligen.

*Slut på spoilers*
Ha en bra dag,
Mustaschen!

Av Mustaschen & Harrypottarn - 8 juli 2014 21:09

Haha hittade precis det här och det var lite kul eftersom jag läste klart boken igår och min recension kom ut i morse!
Happy #14yearsGobletofFire!

Äger inte bilden, hittade den på Instagram.
Kommentera gärna om ni har något lyckligt minne med den här boken!
/Mustaschen

Av Mustaschen & Harrypottarn - 8 juli 2014 10:48

Hej! Här kommer ännu en recension som jag är väldigt exalterad inför!

Namn:Harry Potter och Den flammande bägaren
Författare:J.K. Rowling
Serie:Harry Potter
Del: Fyra
Utgiven:2002 på Engelska och detta exemplar som jag har 2013.
Antal sidor:751
Originalets namn:Harry Potter and the Goblet of fire
Första hela meningen på sida 11: "Byborna i Little Hangleton kallade det fortfarande Dolderhuset, trots att det var många år sedan familjen Dolder hade bott där."

Handling: En natt vaknar Harry Potter av att hans ärr i pannan gör ont. Vad kan det betyda?
Han ska börja sitt fjärde år på Hogwarts, och får reda på att det ska hållas en trekamp på skolan tillsammans med liknande skolor, och bara de över 17 år får vara med. Trots det dras Harrys namn ur bägaren, men han lade inte dit den! Trekampen är farlig och Harry måste vara försiktig, och ibland svider Harrys ärr... Vad kan det betyda? Vem la Harrys namn i bägaren?

Vad jag tyckte: Detta är helt ärligt min favorit Harry Potter bok hittills. Den är jättebra! I slutet, när det var finalen, behövde jag verkligen gå på toa men jag kunde inte sluta läsa så jag fick hålla mig, så bra var den! Jag bara satt och läste, läste och läste! Älskar den här boken!
Vad som kunde ha gjorts bättre/fel/något jag saknade: Hm.... I början var det rätt mycket Quidditch, men jag tyckte bara att det var viktigt att läsa för boken bygger rätt mycket om vad som hände där och man får lära känna Krum osv.
Jag ville faktiskt få veta mer om vad som hände med Hermonie, typ mellan hon och Krum och hur hon kände, även om jag vet att hon inte är huvudpersonen. Det var samtidigt bra att J.K Rowling inte gjorde så för att då hade boken blivit jättelång och nu har man något att se fram emot, kanske kommer Krum tillbaka i någon av de kommande böckerna?
Det var allt!
/Mustaschen

Av Mustaschen & Harrypottarn - 7 juli 2014 08:22

Hej! Äntligen har jag tid att skriva en recension så vi sätter igång!
Namn: Percy Jackson -född till hjälte
Författare:Rick Riordan
Serie:Tror att serien heter Percy Jackson.
Utgiven:2005 på Svenska och vet inte när på Engelska.
Antal sidor:427
Originalets namn:Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Theif.
Första hela meningen på sida 10:"Jag siktade inte på skolbussen, men jag blev förstås relegerad i alla fall."

Den handlar om Percy Jackson, som under en skolutflykt blir nästan mördard av sin mattelärare. Han överlever, och när han kommer hem till sin mamma åker de till sin stuga för att "prata igenom det", men mitt när deras disskution börjat knackar (eller snarare bankar) Grover på. Han säger att han har blivit jagad av ett monster på vägen hit och Percy's mamma fattar galoppen, men inte Percy. Senare, på plats på ett halvblodsläger, får han reda på vad han är -en halvgud. Hans pappa (som han inte vet vem det är) är en gud och hans mamma är en vanlig människa. Han får ett farligt uppdrag han måste lyckas med, annars kommer ett krig börja och det kommer va ett av de värsta någonsin. Samtidigt måste han hinna och dessutom klura ut vem hans pappa är!

Jag gillade den här boken! Jag tyckte att den var bra för att språker var gripande, den var spännande och även ibland lite rolig.
Det dåliga var att det fanns vissa stavfel, men det är inte författarens fel utan översättarens.
Jag tror att jag gillade den för att jag alltid har varit väldigt intresserad av de Grekiska Gudarna och det gjorde den extra bra. Jag ska deffenitivt läsa del två! Rekomenderar den i åldern 10-15, det bror på hur mycket man läser och vad man är intresserad av.
/Mustaschen

Av Mustaschen & Harrypottarn - 2 juli 2014 12:38

Heeej!

Igår kom jag hem ifrån London och det var helt azuuuum där! Köpte 7 böcker dessutom xD Alla förutom 1 är skriven av

J.K Rowling. Men ska skriva mer om dem i ett annat inlägg   


På vägen till London så började jag läsa Miss Peregrins hem  för besynnerliga barn och den är verkligen jätte bra!!!! Ni bara måste läsa den, den är sååå bra! 

Det handlar om en  kille som heter Jake och hans farfar har nyss blivit mördad av en av dem tomma. Det är ett slags monster som bara Jake kan se så alla andra tror att han äär galen. Men hans farfar sa några besynnerliga sista ord som fick Jake att åka till ön där hans farfar hade bott på ett barnhem. Jakes farfar hade berättat historier om monstren, barnen på barnhemmet och andra omöjliga saker. Men när Jake åker till ön så får han vet att inget någonsin har varit  en lögn... 



Gawd, kan knappt skriva, mina fingrar skakar när jag tänker på boken! Den får 20 av 10 poäng, haha!

// Harrypottarn

Presentation


A little reading everyday keeps reallity away ~
Vi är två tjejer som älskr att läsa! Här hittar du fangirling, boktips, noveller skrivna av oss och mycket mer!
Kontakt/sponsring: eddithebooklover@gmail.com
Obs! Att stjäla inlägg härifrån är inte okej.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om vår blogg?
 Älskar den
 Bra
 OK
 Nja...
 Buuuuu
 Dålig!!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Cute Polka Dotted Rainbow Bow Tie Ribbon

Skapa flashcards